admin admin .

admin

نحوه تولید متیل استات در صنعت

در این فرآیند در هنگام تولید جوهر سرکه، متیل استات نیز به عنوان محصول جانبی حاصل می شود. از دیگر روش هایی که از آن برای تولید این ماده استفاده می شود، ایجاد واکنش شیمیایی میان استیک اسید و متانول است که این واکنش می بایست در حضور اسیدهای قوی صورت بگیرد.

کاربردهای مختلف متیل استات در صنعت
این ماده با توجه به داشتن ویژگی های منحصر به فرد، در صنایع متعددی مورد استفاده قرار می گیرد که در این قسمت به مهم ترین آنها اشاره می کنیم:

– صنعت تولید رنگ و جوهرهای چاپ
یکی از اصلی ترین کاربردهای متیل استات در صنایع تولید رنگ است. دلیل این مسئله آن است که این ماده با توجه به بهره مندی از سرعت تبخیر بالا، می تواند به عنوان حلال و رقیق کننده ای مناسب در تولید رنگ هایی به کار رود که می بایست سریع خشک شوند. علاوه بر آن این حلال به عنوان رقیق کننده در جوهر چاپ مورد نیاز برای انواع چاپ از جمله چاپ های فلسکو یا گراور نیز به کار می رود.

– صنعت تولید چسب و رزین
در صنعت تولید چسب از این ماده به عنوان یک حلال مناسب در تولید انواع چسب ها از جمله چسب های سلولزی، سلولوئیدی و پلی اورتان بهره گرفته می شود. با توجه به آنکه این ماده بسیار فرار است، حلالی مناسب برای چسب هایی است که می بایست سریع خشک شوند. در صنعت تولید رزین نیز از متیل استات برای تولید انواع رزین ها از جمله رزین های اپوکسی، پلی استر، فنولی، آکریلیک، آلکیدی و پلی اورتان استفاده می گردد.

– صنعت محصولات آرایشی، مراقبت شخصی و عطری
متیل استات به عنوان یک حلال و رقیق کننده در تولید محصولاتی نظیر لاک های ناخن، پاک کننده های لاک یا همان لاک پاک کن ها و عطرها نیز کاربرد زیادی دارد.

– صنعت تولید مواد غذایی و دارویی
با توجه به آنکه متیل استات دارای رایحه ای میوه مانند و تقریبا شیرین است، در صنایع غذایی و دارویی از آن به عنوان یک افزودنی طعم دهنده یا بهبود دهنده طعم کمک می گیرند.

– صنعت آزمایشگاهی
از متیل استات به عنوان حلالی برای جداسازی اجزای مخلوط ها به روش ستونی استفاده می شود. این ماده همچنین پاک کننده ای مناسب برای تجهیزات آزمایشگاهی است.

– کاربرد متیل استات به عنوان پاک کننده
متیل استات اصولا ماده ای آب گریز است و به همین جهت از آن می توان برای تمیز کردن سطوح استفاده نمود. علاوه بر آن این ماده در پاکسازی تجهیزاتی نظیر وسایل الکترونیکی که به رطوبت حساس هستند و نباید مرطوب باقی بمانند نیز مورد استفاده قرار می گیرد. از سوی دیگر این ماده شیمیایی با توجه به خاصیت تبخیر پذیری بالا، به عنوان حلالی مناسب در تولید تمیز کننده های سطوح نیز کاربرد دارد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید از این ماده شیمیایی می توان برای پاک کردن سطوح فلزی پیش از نقاشی نیز استفاده نمود.

– سایر کاربردهای متیل استات
در نهایت باید بگوییم که کاربردهای گسترده این حلال در صنایع مختلف تنها محدود به این موارد نمی شود و از این حلال می توان در تولید فوم، پوشش های صنعتی و چوبی، چرم مصنوعی، افزودنی های سوخت خودرو، صنایع اتومبیل سازی، کشتی سازی و همچنین مواد شیمیایی مورد استفاده در صنعت ساختمان نیز استفاده نمود.

خطرات و نکات ایمنی برای استفاده از متیل استات
یکی از مهمترین مواردی که در هنگام استفاده از متیل استات باید به آن توجه داشته باشید این است که با توجه به نقطه اشتعال پایین این ماده که منفی ده درجه سانتیگراد است، می بایست همواره نکات ایمنی لازم را رعایت کنید. با اینحال در صورت آتش گرفتن این ماده باید بدانید که آب نمی تواند آن را خاموش کند و حتما باید از دی اکسید کربن استفاده نمایید.

در هنگام استفاده از متیل استات باید دقت داشته باشید که این ماده با پوست و چشم شما تماس نداشته باشد. علاوه بر آن استنشاق بخارهایی که از این ماده متصاعد می گردد، در طولانی مدت می تواند موجب سردردهای شدید و حتی خواب آلودگی گردد. بنابراین برای استفاده از این حلال توصیه می شود که حتما از تجهیزات ایمنی مناسب نظیر دستکش، عینک و ماسک کمک بگیرید. در صورت تماس این ماده با پوست یا چشم، بلافاصله محل مورد نظر را با آب به خوبی بشویید و خود را به نزدیک ترین مرکز درمانی برسانید.

نحوه نگهداری از متیل استات
با توجه به خاصیت اشتعال پذیری این حلال، برای نگهداری از آن، می بایست از مخزن های آلومینیومی یا مخزن های فولادی ضد زنگ استفاده گردد. مکان نگهداری این ماده نیز باید خنک، خشک، به دور از تابش مستقیم خورشید و دارای تهویه مناسب باشد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۸ تیر ۱۴۰۱ساعت: ۰۳:۴۱:۵۴ توسط:admin موضوع: نظرات (0)